OPEnetti on uudistunut.


Kirjaudu sisään: OPEnetti

Työttömyyskassan verkkopalvelussa voit:
- lähettää hakemuksen kassalle
- lähettää hakemuksen liitteet pdf-tiedostoina   
- selata ja muuttaa omia henkilötietojasi
- lähettää viestin suoraan hakemusten käsittelijöille

 

OPEnetti-palvelumme on uudistunut maaliskuussa. Tarkista ohjeiden päivitykset täältä!

Yleistä

OPEnetti on turvallinen tapa hakea kassan maksamia etuuksia sähköisesti. OPEnetin kautta voit myös viestiä kanssamme suojatun yhteyden kautta. Emme suosittele sähköpostin käyttämistä arkaluonteisen tiedon lähettämiseen.

Muistathan, että sekä sähköpostiviestien että OPEnettiviestien vastausajaksi varaamme 3 työpäivää.

Ohjeita: 

Ensimmäinen kirjautuminen palveluun:
Palveluun voit kirjautua yllä olevasta "OPEnetti" –linkistä.

Käyttäjätunnuksesi on työttömyyskassan jäsennumero. OAJ:n jäsenillä työttömyyskassan jäsennumero on sama kuin liiton jäsennumero (löytyy jäsenkortista). Muiden liittojen jäsenet ja työttömyyskassan yksilöjäsenet saavat työttömyyskassan jäsennumeron ottamalla yhteyttä Opettajien työttömyyskassan asiakaspalveluun sähköpostilla: asiakaspalvelu(at)opetk.fi. Ilmoita sähköpostissa nimi, syntymäaika ja jäsenliitto.

Salasana on ensimmäisellä kirjautumiskerralla syntymäaikasi kuudella numerolla kirjoitettuna eli henkilötunnuksen alkuosa. Palvelu "pakottaa" sinut vaihtamaan salasanan heti uuteen. Uuden salasanan tulee olla 6–12 merkkiä pitkä.

Jos olet jo käyttänyt palvelua ennen maaliskuuta, päivitä kuitenkin tietosi!

Tarkista Omat yhteystiedot -osio. Täällä voit valita mahdollisuuden saada sähköpostimuistutuksen yhteydenotoista ja voit myös valita vaihtoehdon, jossa lähettämämme kirjeet, esimerkiksi lisäselvityspyynnöt, tulevat sinulle vain palveluun. Päätöksiä sähköinen tiedoksianto ei lainsäädäntörajoitteiden takia vielä koske.

Jos salasana unohtuu
Jos salasana myöhemmin unohtuu, voit tilata sähköpostiisi uuden salasanan. Tilauksen voi tehdä palvelun sisäänkirjautumissivulta ”unohditko salasanasi” -linkistä. Uusi salasana kannattaa heti vaihtaa helpommin muistettavaksi. Salasanan pituuden tulee olla 6-12 merkkiä.

Tallenna sähköpostiosoite
Jotta uuden salasanan tilaaminen toimisi, sinun tulee tallentaa henkilökohtaisiin tietoihisi sähköpostiosoite. Omat tiedot kannattaa päivittää heti ensimmäisellä käyttökerralla ja voit tehdä sen palvelun kohdassa Omat tiedot – Päivitä yhteystietojasi. Muutokset tulevat voimaan heti kun uudet tiedot on kassalla kuitattu vastaanotetuiksi.

Huomioitavaa
Joskus sähköpostin tietosuoja-asetukset voivat ohjata sähköpostiin tilatun uuden salasanan roskapostilaatikkoon. Tarkistathan laatikon, jos tilaamasi salasana ei löydy saapuneista posteistasi.

Hakemukset ja liitteet
Voit lähettää eri etuuslajien ensimmäisen hakemuksen sekä sen jälkeiset jatkohakemukset liitteineen sähköisesti työttömyyskassaan. Liitteitä, jotka olet aikaisemmin jo toimittanut Opettajien Työttömyyskassaan, ei tarvitse lähettää uudelleen.

Valitse lähetettävä hakemuslomake huolellisesti otsikon Sähköiset hakemukset alta.

Hakemustyyppejä on kolme: 
1. Ansiopäivärahahakemus: tätä lomaketta käytät, jos olet hakemassa päivärahaa ensimmäistä kertaa tai olet saanut ansiopäivärahaa viimeksi yli kolme kuukautta sitten
2. Ansiopäivärahan jatkohakemus (ei muutettava): tätä lomaketta käytät jos olet kokonaan työtön ja haet päivärahaa koko hakujaksolta eli 4 viikolta tai kuukaudelta.
3. Ansiopäivärahan jatkohakemus (muutettava): tätä lomaketta käytät, jos haet soviteltua päivärahaa tai kokonaan työttömän päivärahaa normaalia hakujaksoa lyhyemmältä ajalta (oltava aina perusteltu syy kuten esim. työn alkaminen).
4. Muiden etuuslajien hakeminen onnistuu omilla lomakkeillaan.

Kumpaakaan jatkohakemuslomaketta ei voi lähettää, jos edellisestä maksusta on kulunut yli kolme kuukautta tai edellinen maksu on muuta etuutta kuin ansiopäivärahaa. 'Ei muutettavaa' hakemusta ei voi myöskään lähettää ennen hakujakson viimeistä päivää.

Joissakin lomakkeissa on pakollisia kenttiä. Puuttuvista tiedoista ilmoitetaan hakemuksen yläosassa punaisella tekstillä.

Hakemuksen liitteiden tulee olla pdf-tiedostoja. 
  

Kun haet päivärahaa ensimmäistä kertaa Ansiopäivärahahakemus -lomakkeella tai soviteltua päivärahaa Ansiopäivärahan jatkohakemus (muutettava) -lomakkeella, hakemuksessa tarvitaan aina myös liitteitä.
Tallenna liitteet omalle tietokoneellesi pdf-muodossa. Jokaiseen hakemukseen voit lisätä enintään 5 liitettä. Liitteiden lisääminen tapahtuu seuraavasti:
1. klikkaa painiketta Lisää uusi liite
2. valitse pudotusvalikosta liitetiedoston tyyppi
3. klikkaa painiketta Valitse tiedosto. Hae liitetiedosto oman tietokoneesi hakemistosta.
Lisää liitteitä voi lähettää painamalla uudestaan Lisää uusi liite -painiketta. Jos liitteitä on enemmän kuin 5 kappaletta, voit lähettää niitä lisää (5 kappaleen erissä) kohdasta Sähköiset liitteet ilman hakemusta.

Ongelmia???

Selainvalinta vaikuttaa käytettävyyteen.

Tällä hetkellä palvelua tukee parhaiten Internet Explorer, IE. Myös Mozilla Firefox-selain on tuettu. Jos palvelua käyttäessäsi saat virheilmoituksen, joka alkaa "Safari ei voi avata sivua ?https://kexpalvelu....", kyse on ilmoituksesta, joka liittyy siihen, että käytät selainta, jota palvelussa ei tueta.

Muiden selainten kuin IE:n ja Firefoxin käyttäjien tulee varautua siihen, että toistaiseksi he saattavat joutua valitsemaan, haluavatko he ohittaa palveluun kirjautumisen yhteydessä varmennetta koskevan varoituksen. Korjaus tähän on tulossa toteutukseen mahdollisimman pian. Ottamalla käyttöön IE:n tai Firefoxin ongelma ohittuu.


Sähköinen hakemus ei aukea: toimintoa ei voi jatkaa
Sähköinen hakemus, ansiopäivärahan jatkohakemus (ei muutettava), avautuu normaalisti valmiiksi esitäytettynä oikealle ajalle (4 viikkoa tai kuukausi). Jos esitäyttöä ei voida tehdä, järjestelmä antaa Toimintoa ei voi jatkaa -virheilmoituksen: Esitäyttöä ei voi tehdä, koska:

- Sinulle ei ole vielä maksettu hakemaasi etuutta tai
- Edellisestä maksetusta etuuspäivästä on yli kolme kuukautta tai
- Hakuajan loppupäivä on suurempi kuin kuluva päivä tai
- Sinulle on viimeisen maksun jälkeen annettu kielteinen päätös ilman loppupäivää
Hakemuksen voi lähettää, jos etuutta on aiemmin jo maksettu. Jos edellisestä maksetusta päivästä on kulunut yli kolme kuukautta aikaa, sähköistä hakemusta ei voi lähettää. Hakemuksen voi lähettää aikaisintaan hakujakson (4 viikkoa/1kk) viimeisenä päivänä.

Unohdin salasanani. Miten tilaan uuden?
Uuden salasanan voi tilata kirjautumisikkunassa olevasta Unohditko salasanasi? -linkistä. Uuden salasanan voi tilata sähköpostiin. Tilaaminen onnistuu vain, jos sähköpostiosoite on tallennettu palveluun. Tästä syystä tallentaminen kannattaa tehdä jo ensimmäisellä käyttökerralla.

Liitteeni eivät sovi hakemuksen liitteiksi
Hakemuksen liitteillä on maksimikoko, jota ei voi ylittää. Kun skannaat asiakirjoja tietokoneellesi, muista, että sinun pitää tallentaa ne pdf-muotoon. Tarkista myös skannausohjelmasi asetukset. Asiakirjojen skannaamiseen ei tarvitse käyttää valokuvatasoista tarkkuutta eikä myöskään värejä. Skannaamisen lähdemateriaaliksi kannattaa valita asiakirja/teksti mustavalkoisena. Kun skannaat lähdemateriaalia vaihtoehdolla "teksti" (mustavalkoinen tiedosto), valintasi pienentää tiedoston kokoa ja liitteitä mahtuu useampi hakemuksesi mukaan.

Yhden liitteen koko kasvaa myös, jos skannaat yhdeksi tiedostoksi useita sivuja eli esimerkiksi useita palkkalaskelmia. Kannattaakin kokeilla asiakirjojen jakamista kahteen tai useampaan tiedostoon.


Verkkopalvelun tulostettavat lomakkeet eivät aukea.
Tulostettavien lomakkeiden sekä koulutustuen ja vuorotteluvapaan muutosilmoitusten käyttöä varten tarvitset Adobe Reader –ohjelman. Lomakkeet toimivat ohjelman versiolla 6 tai uudemmalla. Uusimman version voi ladata ilmaiseksi koneelle Adoben verkkosivuilta.

Parhaiten palvelu toimii Internet Explorer -selaimella. Muita selaimia käytettäessä voi ilmetä käyttöongelmia. Lomakkeiden avaamisongelmat voivat johtua myös internetselaimen asetuksista. Tee tarvittavat muutokset.

Käytössäni on Mozillan Firefox –selain ja lomakkeet eivät aukea.
Parhaiten verkkopalvelun lomakkeet toimivat Internet Explorer -selaimella. Lomakkeiden käytössä voikin olla ongelmia, jos käytössä on Firefox-selain. Selaimen ja Adobe Readerin päivittäminen uusimpiin versioihin voi auttaa ongelmassa.

Vaihdoin salasanan, mutta uusi salasanani ei toimi
Tarkista, missä palvelussa vaihdoit salasanasi. Openetissä toimii ainoastaan salasana, jonka olet saanut Openetistä tilaamalla tai itse päivittänyt uudeksi salasanaksesi Openettiin. Ammattiliitoilla on käytössä omia sähköisiä palveluita, mutta ne eivät ole yhteydessä työttömyyskassan Openettiin. Siksi ammattiliiton mahdollisesti Openetin näköiselläkään sivulla tehdyt muutokset eivät päivity Openettiin.


Muokattu: 30.05.2014
Ajankohtaista
Uutinen / 14.11 13:17
Vuodenvaihde
Uutinen / 08.08 08:26
Vuorotteluvapaan ehdot muuttuvat
Uutinen / 31.01 14:58
Tietoa sovitellusta päivärahasta
Arkisto

Tietoa verkkosivuista